A klímakert olyan kis kutatóbázis, ahol télen is lehet foglalkozást tartani, még akkor is, ha történetesen leesett a hó, ami sajnos ma már egyre ritkább és különleges alkalomnak számít. Az időjárási jelenségeket ilyenkor is meg tudjuk vizsgálni. A vizsgálatokhoz szükség van néhány műszerre is, ezek olcsón beszerezhetők, de a diákok jobban vigyáznak azokra, amiket maguk készítenek el.
Az iskolakertben végzett kertművelés és kertápolás különösen akkor érdekes a gyerekek számára, ha látványos eredményeket érünk el benne. Ahhoz, hogy egy kert jól működjön sok tényezőt kell egyszerre figyelembe venni, és egy kis szerencse is kell hozzá. Sok használható irodalom van a talajokról, hagyományos kertművelésről és növényfajokat ismertető cikkeket is bőven találunk. A tankert kialakításánál az adott terület időjárási tényezőit soha nem hagyhatjuk figyelmen kívül: egy hegyvidéki, kevésbé benapozott zempléni iskolában valószínűleg másképp kell belefogni az iskolakert kialakításába, mint egy napos csongrádi iskolában. Hasznos tehát az iskolakertben elkülöníteni egy kis területet a klíma jellemzőinek mérésére, nevezzük ezt klímakertnek. Ott, ahol a hagyományos kertművelés nem valósulhat meg, egy klímakerttel még mindig megpróbálkozhatunk.
A méréses megfigyelés, majd az adatok feldolgozása, elemzése rendkívüli módon fejleszti a gyerekek koncentrációképességét. A klímakert a helyi adottságoktól függően lehet önálló kert is, vagy része egy iskolakertnek. Ügyelni kell arra, hogy az egyes berendezések körül legyen elegendő hely a csoportos megfigyelésre és közben a mozgásra is.

egy működő angol ház a Nádland Pest áruházban

a képen egy meteorológiai központ ú. n. angol házikója látható
Egy kis tudomány
A klímakertben megismerkedhetnek a gyerekek a klímaelemek fogalmaival: napfénytartam, sugárzás, léghőmérséklet, légnedvesség, csapadék, légnyomás, szélirány, szélerősség, talaj hőmérséklet és nedvesség. A helyi klímát létrehozó tényezők: tengerszint feletti magasság, terület lejtése, kitettség, földrajzi szélesség szerinti fekvés. Ezek a klímaelemek és tényezők ismerete mind szükséges ahhoz, hogy később a kerti tevékenység ne járjon csalódással, meteorológiai hatáskomplexumnak betudható növénypusztulással.
Az iskolai klímakert alapvető műszerei a hőmérő, nedvességmérő vagy ezek kombinációja a poliméter. A napi minimum és maximum hőmérséklet mérését végezhetjük a Six-féle kombinált minimum-maximum hőmérővel. Ha a csapadékmérésre nem akarunk sok pézt költeni, helyezzünk ki egy oszlopra kisebb, 100cm2-es Hellmann-féle esőmérőt. Az időjárás előrejelzésére szerezzünk be barométert. A kertészeti áruházakban könnyen beszerezhető szélsebességet és szélirányt mérő berendezés. Izgalmasabb foglalkozás ez utóbbit házilag elkészíteni és időmeghatározásra is lehet építeni akár egy napórát.
Növény és meteorológia: a napóra
Télen ugyan nem használható, de ha kitavaszodik, a napórakészítésnél nagyobb kihívás egy virágóra ültetése. Linné megfigyelte, hogy a sok növény a nap bizonyos szakában becsukja a virágait, míg más fajok a napfény hatására bizonyos időben kinyitják a virágait. Itt kell megemlítenünk a kompasz növényeket, melyek levelei észak-déli irányban állnak (pl. Irisz pseudacorus, sárga nőszirom, vagy Lactuca serriola, keszeg saláta). A heliotropikus növények a napsugár beesését követik. Erről mindenkinek a napraforgó jut az eszébe, de ugyanezt tudja a papsajt is, csak nem a virágzatával, hanem a leveleivel követi a napot.
A szélmérő és csapadékmérő kivételével a műszereket óvni kell a közvetlen napsugárzástól, különben hibás mérési adatokat kapunk. Erre legalkalmasabb egy házilag is elkészíthető hőmérő házikó. Az ajtaja nézzen észak felé, fessük le fehérre, legyen dupla zsalus fala és ajtaja, hogy a levegő átjárja, de a sebes szél lelassuljon. Helyezzük lábakra úgy, hogy a műszerek a talajfelszíntől 200cm magasan legyenek.
Életen át tartó tapasztalat
A műszerek használata mellett sok olyan jelenség van, amelyeket nem lehet egzakt módon mérni, mint például a zúzmara képződés. Ezekről a jelenségekről a tanulók szubjektív érzékeléssel szereznek tapasztalatot. Az így átélt egyéni élmény lappangva még tovább él a gyerekekben, mint az egzakt mérések.
Hagyj üzenetet