Bármilyen kertben is gondolkodunk, sok szempontot figyelembe kell vennünk az eszközök és növények kiválasztásánál. Kérdés, hogy kicsi vagy nagy iskolakertet szeretnénk-e? Esetleg később bővíthető legyen? Az sem mindegy, mennyi időnk lesz gondozni -akár a kicsikkel együtt-, ahogyan azt is már a legelején el kell döntenünk, mire fogjuk használni a kertet. Haszonnövényekkel lesz tele, fűszerkert vagy igazi virágoskert lesz?
1. lépés: Alakítsunk csapatot!
Az ötletgazdán kívül a jó iskolakerti recepthez szükség van még egy olyan kertgazdára is, aki akkor is tudja gondozni a kertet, amikor szünidő van, segít a gyerekek mellett rendben tartani a megművelt részeket. Már csak azért is, mert gyermekeink bármennyire is igyekeznek, nem végeznek profi munkát. Néhány munkát csak olyan valaki tud elvégezni, aki ért hozzá ( pl. gyümölcsfák metszése), de ez a személy lehet egy megfelelő ismeretekkel rendelkező szülő, tanár vagy önkéntes is. A kert méretét nagyban befolyásolja, hogy hány főre számíthatunk hosszú távon. Egy rövid példa: Egy néhány négyzetméteres fűszerkertet egy lelkes szülő is minden bizonnyal tud majd ápolni, ezzel szemben létezett már olyan iskolakert, ahol több ezer négyzetméteren művelték a földet felnőtt diákok. Ők szinte minden gyümölcsöt, zöldséget és terményt eladtak. Mielőtt döntünk, beszéljünk olyanokkal, akik már működtetnek iskolakertet és cseréljünk tapasztalatokat!
Kertvariációk méret szerint
Kis méretű kert- Minikert

Ez a minikert két magaságyás tartalmaz – két csoportnak egyet-egyet – , egy szerszámtároló padot, mivel messzebb van az épület bejárata illetve nem épült tároló faház, egy kisebb padot alacsonyított méretben és egy madáretetőt, mivel madáretetéssel is szeretnek foglalkozni az intézményben. Mellette egy szamócaágyás megmaradt lent a talajon és komposztáló is működik.
Közepes méretű kert

Ez a kert óvodásoknak épült összesen hat csoporttal és alacsonyított ágyásokkal, vegyesen ültetve a különböző haszonnövényeket és virágokat. Így a fal melletti területet is nagyon gazdaságosan lehetett kihasználni, hátulra egy faborítás is készül, ahol fel lehet ülni-mászni-hasalni, és jól kihasználja a hátsó részt. Később bővült a kert vizeságyással, meteorológiai állomással és komposztálóval hasonlóan a vékony zöld sávban. A gyerekek sokszor kiülnek enni a piknikasztalokhoz jó időben.
Nagy méretű kert

Ez az iskolakert egy volt laktanya területén született, mégis központi elemévé vált az udvarnak. Nagy fák miatt árnyékos a terület, a talaj nem volt jó minőségű, a tér viszont óriási. Ezért került ide nagyon sok magaságyás, gyümölcsfa és igazi különlegességek. Ez tette igazán hasznossá a korábban kopár területet. Több osztály műveli a kertet 4-5 tanár felügyeletével az órák keretein belül és az osztálytermen kívül. Középen itt is a közösségi tér helyezkedik el, és nagyobb méretű épített komposztáló kapcsolódik az ágyásokhoz.
2. lépés: Határozzuk meg, mennyi időt töltünk a kertben?
Az is adottsága egy létesítendő kertnek, hogy mennyi időt szeretnénk vagy tudunk itt eltölteni. Ha a fű nyírására nem akarunk annyit áldozni, akkor jó megoldás az ágyások körüli kavicsozás vagy mulcsozás. De a tartós eredményhez megfelelően kell kivitelezni ezeket a rétegeket, időszakos feltöltésükre már a kert kialakításánál gondolni kell, főként a fenyőfakéregnél. A gyomok ellen is jó találmány a magaságyás, aminek a földje mindig puhább is, mint az átlagos kerti talaj, így művelésre kényelmesebb.
A termények periodikus gondozást igényelnek, megvan például a gabonavetésnek és aratásnak az ideje, a gyümölcsfa virágzásának és betakarításának a folyamata. Már említettük a hosszabb nyári szünetet, de áthidaló megoldások segíthetnek ezen a helyzeten. Ilyen az akár esővíztartályhoz köthető napelemes rendszerrel működő automata öntözőrendszer, ami az elmúlt órák időjárását figyelembe véve adagolja a vizet a növényeknek.
Ha egy kicsit nagyobb mennyiségű terményünk van, gondoskodnunk kell érés után a tárolásról is, ez a legtöbbször naptól védett hely kell, hogy legyen. Továbbá a bútorok megfelelően kell, hogy alkalmazkodjanak a folyamatos változáshoz; ha az ülőbútorok és padok mozgathatóak, átrendezhető az aktuális órának megfelelően az összkép.

Ez a kertrész szintén mobil bútorokat tartalmaz, a közösségi tér akár két három osztályt is kényelmesen be tud fogadni. Figyeljünk azonban arra, hogy ahhoz, hogy a demonstrációs asztalt kényelmesen lehessen használni, nagyjából 8 gyereknek magyarázhatunk kényelmesen, a képen látható magaságyásokhoz 12-15 diák fér. Viszont egy oktató forgó szerűen akár több csoportot is el tud irányítani. Ha több lehetőség van kertünkben, az egyik csoport ültethet a magaságyásban, a másikkal megszemlélhetünk egy paprikát az asztalnál, míg megint másik csapat megfigyelheti az időjárást a meteorológiai állomásnál vagy a vizinövények élővilágát a mini kerti tónál. Minden ülőbútor mobil: a szerszámtároló padokban sok kelléket el lehet rejteni az órához, a lóca az eseményekhez igazodik, de akár farönköket is kereshetünk és az ágyások szélére is néha leülnek a gyerekek. A kerti faházról is gyűjthetjük az esővizet, amit a helyszínen rögtön fel is használhatunk.
3. lépés: Hol legyen a kertünk?
Az udvar lehet egy kert; ekkor a dísznövényektől kezdve a közösségi téren át, többféle magaságyással és eszközzel is berendezhetjük ezt a területet. Általában azért ennél kisebb rész az, amivel gazdálkodhatunk, most következzenek az ehhez kapcsolódó főbb tervezési tényezők. Jó, ha nem a legmozgalmasabb helyen helyezzük el a palántázó és komolyabb kerti munkákhoz, neveléshez tartozó földszeletet. Jobban el lehet mélyülni a munkában, könnyebb a koncentráció, nem zavarják meg a játékkal egymást a gyerekek és nem tapossák le a füvet vagy aljnövényzetet sem a környéken a többiek. Nem árt az sem, ha gyorsan elérhető egy tároló a szerszámoknak vagy rendelkezésünkre áll egy kis kerti faház. A nap és árnyék viszonyok sem kevésbé lényegesek. Egyértelmű, hogy nem fogunk tudni például fűszerkertet létesíteni sűrű bokor vagy fák alatt, ahol nyirkos és hidegebb a levegő. Nagy vízigény esetén a könnyen elérhető vízvételi hely kincset érhet, néhány eszköznek is szüksége lehet vízkiállásra. Eldöntendő, hogy esővizet használunk, van-e öntözőrendszerünk a nyári szünet idejére, szeretnénk-e megmosni ott helyben a terményeket?


Ezek a Martin Luther King Általános Iskola rajzai Ratingenben. A projektet két szülő vezeti és 20 diák gondozza a kertet. Pedig nagy kertről van szó, több mint 400 négyzetméteren termelnek sokféle gyümölcs- és zöldségfajtát, virágokat. Hosszabb – nagyjából egy éves- tervezés előzte meg a kert kialakítását, a célok között volt fejlesszék a gyerekek kreativitását, megfigyelési képességét és a szabadkézi munkában az ügyességüket. Szünidőben az iskola kedves gondnoka segít szinten tartani a kertet. Magaságyásokkal, kerti tóval és rovarhotellel is rendelkeznek. A komplexebb munkákat, az újítgatásokat a nagyobb gyerekek, az apróbb feladatokat a kisebbek is gond nélkül elvégzik.
4. lépés: Vegyük sorba a fenntarthatósági szempontokat!
Egy szempontról nem esett még ebben a témában szó: a bevételek és kiadások egyensúlyáról. A növények betelepítése és megújítása mellett az öntözés alapvető, a földutánpótlás magaságyásoknál különösen fontos. Akkor működik igazán hatékonyan az ilyen ágyás, ha mindig élő a közeg és van egy felülről lefelé áramló folyamatos mozgás, ami a tápanyagot is egy részben utánpótolja a következő ültetés számára.
Milyen bevételünk származhat egy iskolakertből? Többet tudunk kihozni sokszor a kertünkből, mint azt valaha gondoltuk volna. A kicsikkel készíthetünk kerti alapanyagokból díszeket, tárgyakat, rajzokat, amiket vagy jótékonysági alapon tudnak megvásárolni tőlük, vagy követhetjük az egyik olyan kert modelljét, ahol egy kis bolt működik fűszerekkel, saját palántákkal, ez is adomány alapján. Igazi piacélmény! Kézenfekvő megoldás, hogyha mi magunk használjuk fel, amiért mi dolgoztunk meg. Csodálatos kerti party vagy bográcsozás lehet az eredménye a szüretnek, ami a közösségre is nagyon építően hat! Ehhez tudnunk kell, hogy az ÁNTSZ által előírt földes feldolgozó kell, hogy legyen épületben, és meg kell felelni az előírásoknak.

Az amerikai városban Berkeleyben egész finanszírozási program épült iskola- és főzőkertek lértehozására az állam támogatásával. Ilyen példa a Malcolm X. Általános Iskola, akik szintén bekapcsolódtak ebbe a hálózatba. Az ültetésen kívül az említett főzést is kipróbálhatják a gyerekek, sőt csirkékkel is foglalkoznak! Közvetett célokat is kitűztek maguk elé: nyelvi gyakorlatokat is végeznek, matekmatikát és különböző tudományokat is bevonnak a kertészkedésbe és táplálkozási ismereteket is elsajátíthatnak egy külön órán. Egész mozgalom épült az iskolai menza reformálásához, hogy minden gyermek a környéken megfelelően étkezzen az iskolákban.
2016-10-27
Hagyj üzenetet