Lezárult az ALDI és P&G “Iskolai játszótér-zöldítés” pályázata – de mitől zöld egy játszótér?

Főoldal/Egyéb/Lezárult az ALDI és P&G “Iskolai játszótér-zöldítés” pályázata – de mitől zöld egy játszótér?

Lezárult az ALDI és P&G “Iskolai játszótér-zöldítés” pályázata – de mitől zöld egy játszótér?

Minden iskolákat fejlesztő programnak nagyon örülünk, ha pedig a zöldebb környezet a fókuszterülete egy pályázatnak, annak különösen!
Ilyen az ALDI és a P&G most zárult akciója is, amelynek a lényege, hogy a játék végén a legtöbb szavazatot elnyert iskola 3,5 millió Ft értékű támogatást kap környezetbarát játszótér-felújításra, zöldesítésre! Hogy melyik ez az iskola, az 2018. október 31.-én, az eredményhirdetésen fog kiderülni.

De vajon hogyan lehet egy iskolai játszóteret környezetbarátabbá, zöldebbé tenni?

Lehetőség az ütéscsillapításban

Az öntött gumiburkolatban sok lehetőség rejlik

Közterületi játszótereknél kötelező az ütéscsillapítás, ezt fontos figyelembe venni. Ez lehet valamilyen természetes anyag (homok, gyöngykavics, fakéreg) ezek azonban szóródó anyagok, amelyek szemetelés, porolás problémáját okozhatják, ezért ma már egyre inkább a gumiburkolatok nyernek teret. A gumiburkolat egy környezetbarát anyag, még ha ez elsőre furcsán is hangzik, mert az alapanyaga a gumigranulátum, ami az autógumik újrahasznosításából készül. Tehát ha a beton focipályát gumiburkolattal helyettesítjük, akkor a sérülések is csökkennek, és teszünk is valamit a hulladékok csökkentéséért. Az új típusú, öntött technológiának köszönhetően pedig igen sokrétűen felhasználható. A kialakítható grafikák, formák segítségével még oktató feladatok is csempészhetünk a burkolatba.

Bővebb információk a gumiburkolatokról: https://www.gumitegla.hu/

Zöld növények

Pergolák, futtatórácsok, magaságyások segíthetnek a téralakításban

Hiába a szép színes gumiburkolat, a “zöldebbé tétel” persze leginkább a növényekre való utalás. A zöld növények fontos szerepet töltenek be egy rekreációs célú területen, egyrészt esztétikai értékük miatt, másrészt klimatizálási tulajdonságaik miatt. A harmadik gyakorlati, leginkább az iskolakertekben elérhető funkciójuk az oktatási, prezentációs cél szintén nem elhanyagolható, ha élménycentrikus környezeti nevelésről beszélünk.
A növények esztétikai értékét egyrészt önmaguk adják, másrészt mert különböző tereket tudunk velük szervezni, kialakítani (nem véletlenül van tájépítész, vagy kerttervező szakma). Azonban néha a használni kívánt elemek, növények és az elérendő célok nem mindig összeegyeztethetőek. Például, ha egy terület szeretnénk elválasztani a többi résztől, ezért egy keskeny, ám magasabb elemre lenne szükségünk, ám ugyanott bizonyos okokból alacsony növényeket szeretnénk, akkor valamit ki kell találni. Ilyenkor lehetnek a segítségünkre a magaságyások, amelyekkel teret is tudunk határolni, és alacsony (pl konyhakerti, egynyári) növényeket is tudunk termeszteni. A magaságyásoknak számos más haszna is van, ezekről ITT lehet olvasni.

Klimatizálás

10-20 év mire árnyékot ad

A növények klímatizálják a helyet, árnyékot adnak, párologtatnak, így téve kellemesebbé egy kertet, udvart. De gyakran szembesülünk az idő problémájával, vagyis azzal, hogy 10-20 év mire kiterebélyesedik egy fa, és használható méretű árnyékot ad. Ezért gyakran egyéb árnyékolókat kell betervezni, amelyek lehetnek pavilonok (ezek egyben eső ellen is védelmet adhatnak), vagy napvitorlák (ezeket be lehet szedni, így pl télen nem árnyékolnak). Egy másik különleges lehetőség a pergola, és futtatórácsok, amelyeket futtatható növényekkel viszonylag gyorsan zölddé és árnyékoló felületté tudunk tenni. A párologtatás szintén a kellemes klíma egyik eleme, ebben a növények mellett más eszközök is segíthetnek. Ha például rendszeresen locsolunk, akkor a talaj is párolog, illetve csobogókal, vizes ágyásokkal, kerti tavakkal szintén klimatizálhatunk. Ez utóbbiak azért is hasznosak, mert mint vízfelületek, az aktív felületek közé tartoznak, szemben a hőelnyelő, inaktív felületekkel (mint pl az aszfalt). A gyep szintén egy aktív felület, ezért jobb klimatizálási tulajdonságokkal rendelkezik mint például a beton, viszont iskolákban nehezen alkalmazható felület a kitaposás veszélye miatt.

Gazdagabb élővilág

Az állatvilágot is gazdagíthatjuk

Egy iskolakert, udvar, vagy legyen az játszótér az élővilág része, amelynek nem csak növényvilága gazdagodhat általunk, hanem az állatvilága is. Különböző élőhelyeket alakíthatunk ki, pl. vizes biotópok segítségével, vagy bokros területek kialakításával. Odúkkal, etetőkkel, itatókkal a madárvilágot csalogathatjuk be, rovarhotellel és mézelő, gazdagon virágzó növényekkel pedig a rovarvilág számos képviselőjét. De kisállatok megjelenését is segíthetjük sünmenedék, békavár, harkályfa, vagy természetvédelmi farakás elhelyezésével. Az állatok testközeli megfigyelésével pedig élménnyé tehetjük a környezeti nevelést.

Hagyj üzenetet