Az I. Országos Iskolakert-hálózati Találkozón a szervezők azt találták ki, hogy a hálózati tagok, a felnőtt vendégek üljenek be egy kémia órára. Ha jól emlékszem huszonkét éve vettem részt utoljára gimnáziumi kémia kísérletezésen. Persze az ember szívesen ül végig egy olyan órát, amiből biztos nem lesz feleltetés, de ez az óra érdekes is volt. A tanár igyekezett meggyőzni arról, hogy az iskolakert háttéranyagot szolgáltat pl. a kémia órának is. A kísérlet során azt néztük, hogy különböző zöld levelekből kivont festékanyagok hogyan futnak fel a szűrőpapíron. A bazsalikomra és a kísérlet nevére – papír-kromatográfia – ma is határozottan emlékszem. És a tanárra.

Nagyné Horváth Emíliával a Balogh János Kárpát-medencei Környezet- és Egészségvédelmi Csapatverseny alapítójával, a Környezet- és Természetvédelmi Oktatóközpontok Országos Szövetségének a tagjával, kémia, biológia szakos tanárral beszélgettünk.

IK: – Itt ülünk a Kőbányai Bem József Általános Iskola egyik nagy eperfája alatt. Az udvar valamikori tankert nyomait mutatja. Mi ennek a története?

NHE: – 1992-ben volt egy pályázat, Rio ’92 címmel, amely arra buzdította a gyerekeket, hogy tervezzék meg iskolájuk zöldesítését.  Tanítványaink egy csoportja, Láposi Ferencné kolléganőnk irányításával, csodálatos rajzos pályamunkát készített, amellyel nyertek 20 000 forintot. A szülők segítségével feltörtük a betont és a Varga Márton Kertészeti Szakközépiskola közreműködésével létrehoztuk a kertet.

IK: – Sikerült a kertészkedést beilleszteni az órarendi órákba?

NHE: – Igen. Készítettünk egy kísérleti tantervet, amit akkor az önkormányzat elfogadott.

IK: – Azért most már másképp működnek a dolgok, mint huszonnégy éve, nem?

NHE: – A technika- életvitel és gyakorlati foglalkozás keretében most is rugalmasan meg lehetne oldani.

IK: – Nem akarom megsérteni, de akkor miért nem működik ez az iskolakert? Nekem úgy tűnik, hogy itt valamikor nagyobb élet volt.

NHE: – Nézzék meg ott azt a mélyedést. Valamikor egy vizes biotóp volt. Sajnos hétvégeken unatkozó fiatalok átugrálgattak a kerítésen, köveket dobáltak bele. A tófólia kilyukadt a víz pedig elfolyt. Többször újrakezdtük, de sajnos ennek kivédésére nincs már energiánk.

IK: – Ez most is előfordul?

NHE: – Igen. A rombolást most sem tudjuk teljesen megakadályozni. A környező lakóházakból sem támogatnak minket, pedig látják, mi történik.

IK: – Ha az adottságokat nézem, azért azokban nincs hiány.

NHE: – Igen. Volt itt gyümölcsös, fűszerkert. Mi pedig éppen a pihenőkert piknik asztalainál ülünk.

IK: – Akkor mégis mi hiányzik?

NHE: – Az élő iskolakertnek az említetteken kívül itt szerintem csak személyi akadálya van. Az alapító nyugdíjba ment. Ő egyébként a nyári ügyeletet is meg tudta szervezni. A szünidőben a szülők a gyerekekkel bevállaltak egy-egy napot, locsoltak, gondozták a kertet és erre a munkára osztályzatot is kaptak. A technika tanár szemléletén is sok múlik. Jelenleg több kolléga tanítja a technika tantárgyat, és a mindennapi életben jól hasznosítható ismereteket igyekeznek átadni: kertészkedés, sütés-főzés, kézműveskedés. (A jelenlegi kerettanterv nyolcadik évfolyamon sajnos nem tartalmazza ezt a tantárgyat.)

„A szünidőben a szülők a gyerekekkel bevállaltak egy-egy napot, locsoltak, gondozták a kertet és erre a munkára osztályzatot is kaptak. A technika tanár szemléletén is sok múlik.”

IK: – Hogy lehetne a pedagógusokat inspirálni?

NHE: A Balogh János Kárpát-medencei Környezet- és Egészségvédelmi Csapatverseny is alkalmas erre, tizenhat éve vagyunk a szervezői. Ahogy a versenyző diákok kiselőadásait hallgatjuk az minket is nagyon inspirál.  Ha átfogó programban gondolkodunk, akkor hasznosnak tartanám iskolakerti témában is a tanártovábbképzéseket. 1998-ban még volt ilyen akkreditált képzés: „Az iskolakertek szerepe a környezeti nevelésben” címmel. Egy bemutató iskolakert is hasznos, ahol motivációs gyakorlatokat lehet tartani.

IK: – Nem pénzre lenne szükség?

NHE: – A környezetvédelmi versenyt támogatja az önkormányzat és a Richter Gedeon Nyrt, illetve az EMMI, ha sikeresen pályázunk. Az iskolakertek létrehozásában és fenntartásában is sokat segíthetne az erre irányuló pályázat. Felvirágoztatásának kulcsa viszont a megfelelő személy, aki az iskolakert motorja.

IK: – Köszönöm a beszélgetést.