Április 26-án és 27-én került megrendezésre az egri Eszterházy Károly Főiskolán az első Nemzetközi Környezeti Nevelés Konferencia. A kilenc ország részvételével lezajlott rendezvény alcíme „Célok és eszközök”, vagyis a szervezők nemcsak a környezeti nevelés elméleti megközelítésével kívántak foglalkozni.

Nemzetközi tapasztalatok

Claude Poudrier kanadai környezeti nevelési program a PEEC igazgatója társadalmi problémaként közelítette meg a konferencia témáját, és bemutatott több közösségi szintű megoldási kísérletet, melyet a kanadai kormány „sikersztori”-ként ismert el. Nagyobb társadalmi visszhangért színészeket is bevont a programba. Erről a Kanadai Nemzeti Film Alap készített egy rövidfilmet.

A konferencia házigazdája

Bengt Gunnar Jonsson svéd Mid Sweden University egyetem oktatójaként a fenntarthatóság dimenzióiról a gazdaság, a környezet és a társadalmi helyzet összefüggéseiről beszélt. Bemutatta, hogy együttműködve számos európai országgal Svédországban nyári táborokat szerveznek, ahol a diákok ismereteiket fejleszthetik természettudományok, számítástechnika, játékfejlesztés, elektronika területén, hogy ezáltal interdiszciplináris csoportokat alkotva konkrét környezeti problémákra keressenek megoldást.

Az urbanizáció környezeti hatásai

A sokéves játszótér fejlesztői tapasztalattal rendelkező Nádland Kft. előadója számos kutatást ismertetett, hogy felvezesse azt a kérdést, vajon milyen fizikai ezközökkel lehetne a környezeti nevelést szolgálni.

Kutatók mutattak rá az elmúlt években, hogy az Egyesült Államokban megkérdezett anyukák 70%-a játszott mindennap a szabadban, míg az ő gyerekeiknek csak 31%-áról mondható el ugyanez. Ennek okait abban látják, hogy jelentős az az idő, amit a gyerekek elektronikus média fogyasztásával töltenek. A szülők féltik a gyerekeket a fizikai sérülésektől, a bűnözőktől és nem érzik a közbiztonságot elég kielégítőnek. Ezenkívül nincs elég szabad idejük, amit a gyerekeikkel a szabadban tölthetnének. Az iskolában pedig számos sport tevékenység tornateremben vagy aszfalt pályán zajlik.

Az urbanizációval és a közúti közlekedés elterjedésével az utca mint  játéktér szinte teljesen alkalmatlanná vált. Szignifikánsan lecsökkent azoknak a száma, akik vidéken laknak és a mezőgazdaságból élnek. Ezeknek együttes eredménye, hogy a gyerekek elidegenednek a természettől és egészségtelenül táplálkoznak.

A városi utak  kevés játékteret biztosítanak

A gyógyító kert

Fölvetődhet a kérdés, hogy vajon a figyelemzavar, hiperaktivitás jelensége visszavezethető-e arra, hogy az ilyen gyerekek nem játszanak eleget szabadon természetben?

Mindezen komplex problémákra lehet megoldásokat találni az iskolakertben.

A „kert-alapú” oktatás számos előnyeit kutatásokkal igazolták. Robinson és Zaicek 2005-ben publikálta, hogy megfigyeléseik szerint az iskolakerti foglalkozások fejlesztették a gyerekek csapatmunka, kommunikációs, önismereti, döntési, vezetői készségeit és önkéntességre is ösztönöznek. A komposztálás, esővíz gyűjtés, mulcsozás erősítik a tanulók ökológiai etikai érzékét.

Kellert 2005-ös kutatásai rávilágítanak az iskolakertnek a kognitív képességekre gyakorolt pozitív hatásaira. Tapasztalatai szerint javul a gyerekek kreativitása, probléma megoldó képessége, figyelme és az önfegyelme.

Egy másik 2005-ben megjelent kutatás pedig arra hívja fel a figyelmet, hogy azok a gyerekek , akik  iskolakertben saját maguk termesztenek zöldségeket, sokkal szívesebben fogyasztják is azokat, mit azok az iskolások, akik csak teoretikai ismereteket kapnak róluk.

Ezután a konferencián is bemutatásra került a mYnest természetfotós madár les, aminek a használata során játékosan lehet visszavezetni a gyerekek figyelmét a természet felé erősítve a felelősség és gondoskodás érzését is.

A mYnest tanösvény felépítése a fővárosi Füvészkertben

Következő cikkünk az ültetésről és a fajgazdagságról fog szólni a kertművelésben, úgyhogy ismét nagyon fontos témák következnek! A biodiverzitás ma nagyon divatos fogalom, de hogyan lehet megvalósítani? Szó lesz a Magyar Természet Napjáról is, megtudhatunk kicsit többet a kezdeményezésről!